Les jeux
The Games

Immigration et Frontières
Immigration and Borders

21 janvier, 2018 — January 21, 2018


Jeux présentés — Showcase Games

Papers, Please (papersplea.se, Lucas Pope)

Dans ce jeu vous prenez le rôle d’un agent frontalier au sein d’une bureaucratie toujours plus complexe, qui a pour travail de contrôler les voyageurs qui traversent la frontière. Papers Please traite de la manière dont les individus peuvent être piégés dans un système qui leur laisse très peu de marge de manoeuvre. Mais là où il y a oppression, il y a toujours résistance...

In this game you play a border agent within an increasingly complex bureaucracy, whose job it is to control travellers crossing the border. Papers Please is about the way individuals can be trapped in a system which leaves them very little room to maneuver. But where there is oppression, there is always resistance...


Borders (gonzzink.itch.io/borders, Macua Studios)

Un jeu créé par le fils d’immigrants mexicains aux États-Unis. Ses parents lui ont fait part de leurs histoires sur les dangers de la traversée de la frontière entre ces deux pays, ce qui a inspiré ce jeu où l’on tente cette traversée en évitant les patrouilles policières et en survivant à la déshydratation.

A game created by the son of Mexican immigrants to the US. His parents told him stories about the dangers of the border crossing between these two countries, which inspired this game about crossing while trying to evade the Border Police and survive dehydration.


I'll Take Care Of It (gabymon.itch.io/ill-take-care-of-it, Gabriela Aveiro-Ojeda)

“Suivez l’histoire de Cecilia, une immigrante latina qui cherche la protection en consultant une bruja dans son quartier” Un jeu sur la solidarité et la résistance face à l’oppression policière et aux menaces systémiques envers les immigrants.

"Navigate the story of Cecilia, a latina immigrant seeking protection by consulting a bruja in her neighborhood." A game about solidarity and resistance in the face of oppression by police and systemic threats to immigrants.



Bury Me, My Love (burymemylove.arte.tv/, The Pixel Hunt, Figs)

Un jeu sur l’histoire d’une jeune femme syrienne qui a quitté la Syrie comme réfugiée. Le récit traite des expériences de violence et de guerre, et de la vie en tant que réfugiée séparée de sa famille et de ses proches. Le jeu est joué en recevant des messages texte sur son téléphone et peut être joué en temps réel.

A game about a young Syrian woman's story since leaving Syria as a refugee. The game narrative talks about people's experiences of the violence of war and life as a refugee separated from family and loved ones. The game is played by receiving text messages on your phone, and can be played in real time.


Penalties (philome.la/pixiemania/penalties/play, Soha Kareem)

Un jeu sur l’histoire d’une jeune femme syrienne qui a quitté la Syrie comme réfugiée. Le récit traite des expériences de violence et de guerre, et de la vie en tant que réfugiée séparée de sa famille et de ses proches. Le jeu est joué en recevant des messages texte sur son téléphone et peut être joué en temps réel.

Avertissements de contenu: descriptions d'actes d'automutilation.

A game about a young Syrian woman's story since leaving Syria as a refugee. The game narrative talks about people's experiences of the violence of war and life as a refugee separated from family and loved ones. The game is played by receiving text messages on your phone, and can be played in real time.

Content Warnings: descriptions of self harm.


Jeux extras
Extra Games

North (outlands.itch.io/north, Outlands)

Dans ce jeu le joueur cherche asile dans une cité étrange. Un bon point de départ pour les discussions sur la destitution et le fait de se retrouver entouré d’un nouveau contexte, dans lequel toute connaissance et liens sociaux précédents sont effacées.

A game in which the player applies for asylum in a strange city. It's a good starting point for discussions of displacement, being surrounded by a new context in which previous knowledge and relationships are erased.


Real Lives (archive.org/details/RealLives, Educational Simulations)

Simulation basée sur des données statistiques sur les conditions de vie de différents pays autour du monde. Comme dans la vraie vie, on ne choisit pas son lieu de naissance, qui est sélectionné au hasard. Les situations qui émergent au cours de la vie d’un personnage peuvent encourager la discussion sur les inégalités, la distribution globale des richesses, et d’autres systèmes mondiaux.

A simulation based on statistical data about the living conditions in different countries in the world. Just like in real life, you don’t choose your birthplace, which is selected randomly. The situations that emerge during the life of a character can spark discussions about inequality, global distribution of wealth and other large-scale systems.


Four Horsemen (nuclearfishinsoftware.itch.io/four-horsemen, Nuclear Fishin' Software)

Four horsemen est un jeu sur les terres natales et l’expérience immigrante. Rejoignez un groupe de quatre adolescents immigrants qui se cherchent une place dans un pays dystopique contemporain qui n’a pas de place pour elleux.

Four Horsemen is a visual novel about homelands and the immigrant experience. Play as a group of four contemporary immigrant teenagers trying to find a place for themselves in a present-dystopian country that has no place for them.


PeaceMaker (peacemakergame.com, Impact Games)

Prenez le rôle du premier ministre d’Israël ou du président de l’Autorité Palestinienne. Ce jeu tente d’aborder les manières complexes dont les frontières sont imposées et établies dans l’occupation Israélienne de la Palestine, ainsi que le caractère colonial de cette occupation.

Play as the Israeli prime minister or the president of the Palestinian Authority. The game attempts to touch on the complex ways in which borders are enforced and established in the Israeli occupation of Palestine, as well as the colonial character of that occupation.


Justice Environnementale & Décolonisation
Environmental Justice and Decolonization

28 janvier, 2018 — January 28, 2018

Jeux présentés — Showcase Games

Thunderbird Strike (thunderbirdstrike.com, Elizabeth LaPensée)

Jouez le rôle de l’oiseau-tonnerre, protégeant l’île de la tortue à coup d’éclairs, contre le serpent qui menace de dévorer la terre et les eaux. La créatrice de ce jeu a été harcelée par les compagnies pétrolières et les alliés de leur industrie, pour supposément “promouvoir l’éco-terrorisme”, dans le cadre d’un effort plus large visant à supprimer la résistance indigène contre les oléoducs.

Play as thunderbird protecting Turtle Island with searing lightning against the snake that threatens to swallow the lands and waters whole. The creator of this game has been harassed by oil companies and their allies, supposedly for "promoting ecoterrorism," as part of a broader attempt to suppress indigenous resistance against pipelines.


Idle No More Blockade (apihtawikosisan.com/2014/07/a-present-for-canada-day, âpihtawikosisân)

Jouez le rôle de sâkowêw, une jeune fille Crie qui est envoyée par ses aînés pour recruter des protecteurs des terres dans la ville. Les industries Enkoch planifient de creuser sur le terrain de danse du soleil, et veulent construire un oléoduc à travers le territoire en entier!

"You play the character sâkowêw, a Cree girl who is sent by her Elders to gather land defenders from the city. The evil Enkoch Industries are planning to do some exploration on the Sundance field, and want to run a pipeline across the entire territory!"


Oiligarchy (molleindustria.org/en/oiligarchy, Molleindustria)

Prenez le rôle du PDG d’une compagnie pétrolière qui maximise les profits et pompe le pétrole tout autour du globe, dans le but de satisfaire les actionnaires. Un satire qui montre plusieurs aspects de l’industrie du pétrole ainsi que son évolution et ses effets destructifs du 20ème siècle à notre futur proche.

Play as the CEO of an oil company maximizing profits and drilling for oil around the globe, in an effort to keep shareholders satisfied. Satire that tries to show many aspects of the oil industry as well as its evolution and spreading destruction since the mid 20th century to the near future.


My grandmother's lingo (sbs.com.au/mygrandmotherslingo, SBS Australia)

“My Grandmother’s lingo” est une animation interactive qui raconte l’histoire d’une jeune femme autochtone luttant pour sauver sa langue indigène.” Ce jeu est un bon point de départ à la discussion sur la manière dont le capitalisme et le colonialisme mettent en danger les langues et cultures autochtones, et sur l’importance de la résistance.

"'My Grandmother's Lingo', a voice-activated interactive animation that tells the story of a young Aboriginal woman who is fighting to save her Indigenous language." This game is a great way to start a discussion about the ways that capitalism and colonialism endanger indigenous languages and cultures, and on the importance of fighting back.


Dog Eat Dog (liwanagpress.com/dog-eat-dog, Linawag Press)

“Dog Eat Dog” est un jeu sur le colonialisme et ses conséquences. C’est un jeu de rôle sur table dans lequel l’un des joueurs prend le rôle des forces colonisatrices, et les autres jouent chacun.e un personnage du peuple colonisé. À travers du jeu, ils collaborent à une narration collective qui décidera du destin de chacun.

Dog Eat Dog is a game about colonialism and its consequences. It’s a tabletop roleplaying game in which one player takes the role of the colonizing forces, and the others each play a character from the colonized people. Through the game, they collectively create a story together, deciding everyone’s fate.


Jeux extras
Extra Games

Phone Story (phonestory.org, Molleindustria)

“Phone Story” est un jeu pour les smartphones qui cherche à provoquer une réflexion critique sur sa propre plateforme technologique. Sous la surface lisse de nos gadgets électroniques, derrière leur interface, se cache le produit d’une chaîne de production troublante qui s’étend à travers du globe.” Ce jeu mobile a été créé comme critique de la chaîne de production et du colonialisme dans la production des téléphones. Il a été banni par Apple de ses plateformes.

Avertissements de contenu: suicide.

"Phone Story is a game for smartphone devices that attempts to provoke a critical reflection on its own technological platform. Under the shiny surface of our electronic gadgets, behind its polished interface, hides the product of a troubling supply chain that stretches across the globe." This mobile game was made as a critique of the supply chain and colonialism in the production of smartphones. It was banned by Apple from its stores.

Content Warnings: suicide.


Quest For Oil (maerskdrilling.com/en/jobs-and-careers/quest-for-oil, Maersk Drilling)

Ce jeu est un exemple de la rhétorique et de la vision du monde des compagnies pétrolières et de la manière dont elles justifient leurs actions. C’est un bon point de départ pour les discussions sur le rôle des corporations et du discours dominant autour du pétrole. Créer par Maersk, une compagnie pétrolière majeure, ce jeu institutionnel vise à jeter les joueurs dans “une quête pour une des ressources les plus indispensables de nos jours - le pétrole”.

This game is an example of the rhetoric and worldview of oil companies and how they portray and justify their actions. It is a good starting point for discussions of the roles of corporations and mainstream discourse around oil. Made by Maersk, a major oil company, this institutional game aims to take players "on a quest for one of today's most indispensable resources – oil".


Cards Against Colonialism (nativeteachingaids.com/shop/cards-against-colonialism, Native Teaching Aids)

Un jeu de cartes qui est une modification ("mod") du jeu "Cards Against Humanity". Ce jeu est une pièce de satire touchant aux stéréotypes sur les communautés indigènes. "Cards Against Colonialism cherche à embrasser la culture autochtone moderne, et nous permet d’apprendre et de rire en même temps."

A card game that is a modification ("mod") of the game Cards Against Humanity. This game is intended as a work of satire and to acknowledge the stereotypes of the indigenous communities. "Cards Against Colonialism attempts to embrace the modern Native Culture, and allows us to learn and laugh at the same time."


Under Siege (Afkar Media)

“Under Siege” est une réponse à la manière dont les arabes sont représentés dans les jeux vidéos occidentaux “de tir” (first-person shooter), particulièrement dans le jeu “America’s Army” produit à des fins de propagande par l’armée américaine. Le jeu raconte l’histoire d’une famille palestinienne pendant la seconde intifada. Le jeu est difficile à trouver de nos jours, mais il est relativement facile de trouver des vidéos sur youtube.

Under Siege is an answer to the manner that arabs are typically depicted in western “first-person shooter” videogames, particularly in the game America’s Army, which was produced as a propaganda effort by the US military. The game tells the story of a Palestinian family during the second intifada. The game is difficult to find nowadays, but it’s relatively easy to find videos on youtube.


Ehdrigohr (council-of-fools.com/blog/ehdrigohr-rpg, Allen Turner)

Un jeu de rôle sur table dans un monde fantastique qui s’inspire des mythes et du folklore des cultures autochtones autour du monde, plutôt que de réutiliser les clichés euro-médiévaux.

A tabletop role-playing game in a fantasy world inspired by the myths and folklore of indigenous cultures around the world, rather than the usual euro-medieval tropes.


La Police & Les Prisons
Policing and Prisons

4 février, 2018 — February 4, 2018

Jeux présentés — Showcase Games

Riot, Civil Unrest (riotsimulator.com, IV Productions)

Dans ce jeu on peut prendre le rôle des émeutier.e.s ou de l’escouade anti-émeute, mais il suggère, à travers ses règles, que certaines tactiques ou stratégies sont plus désirables que d’autres. "Alors que la crise sociale s’approfondit et que l’inégalité déchire la société, le mécontentement des masses se manifeste en troubles publics et en désordre civil."

This game allows you to play as the rioters or the police, but suggests, through its rules, that particular tactics or strategies are more desirable than others. "As civil crisis deepens and inequality tears the very fabric of society the discontentment of the masses manifests itself in violent public disturbances and civil disorder."


This Violent Games, Proibidão (pedro-paiva.itch.io/proibidao, Various Artists)

Jeux produits en 2014-2015 à porto Alegre, dans le contexte de cours d’art dans la Escola Estadual Tom Jobim. Les auteurs utilisent des pseudonymes puisqu’ils sont d’âge mineur et confinés à une institution pour adolescents en conflit avec la loi. Le projet est dirigé par Pedro Paiva, qui est aussi responsable pour le code et le son.

Avertissement de contenu: descriptions de violence.

Games produced in 2014-2015, Porto Alegre, through art classes in the Escola Estadual Tom Jobim. The authors of the playable situations use nicknames because they are under-age and restricted to an institution for adolescents in conflict with the law. The project was directed by Pedro Paiva, who is also responsible for coding and sound.

Content Warnings: depictions of violence.


Anarcute (anarcute.com, Anarteam)

Prenez le contrôle d’une foule d’émeutier.e.s adorables, combattez la police, et libérez vos amis de prison!

Take control of a crowd of cute rioters, fight back against the police, and break your friends out of jail!


AN/OTHER (sparkcomic.com/AnOther/WebVer.html, Jordan Sparks)

An/Other "simule un journée dans la vie d’un homme noir et montre comment le racisme fonctionne dans la société Canadienne - parfois systémique et évident, la plupart du temps banal et insidieux." Le jeu se base sur les expériences personnelles du créateur par rapport au racisme, et touche sur la pratique du "cardage" et du profilage racial par la police.

An/Other "simulates a single day in the life of a Black man and shows how racism in Canadian society actually works—sometimes systemic and obvious, mostly mundane and insidious." The game is based on the creator's personal experiences with racism, and touches on the issue of carding and racial profiling by police.


Protest Games (protestgames.org, Molleindustria, Harry Josephine Giles)

"Casual Games for Protesters est une collection de jeux à être joués dans le contexte de marches, de manifestations, d’occupations, et d’autres protestations. Ils demandent très peu de préparation et d’équipement." Bien que ces jeux soient dépendants du contexte et ne sont pas propres à toutes les situations, le but de la collection est d’aider à rendre la participation dans les manifestations plus stimulante, sociale, et amusante.

"Casual Games for Protesters is an ongoing collection of games to be played in the context of marches, rallies, occupations and other protests. They require very little preparation and equipment." While these games are context - dependent and won't be appropriate in all situations, the goal of the collection is to help make participation in rallies and protests more stimulating, socially engaging, and most of all, fun.


Metakettle (terrorbullgames.co.uk/games/metakettle_pnpgame.php, Terror Bull Games)

"Metakettle est un jeu sur le fait d’être pris en souricière, reproduisant le moment de la mise en souricière au milieu d’une souricière. Il diffuse le conflit en jeu - et distille le jeu de nouveau en conflit en faisant réaliser les joueurs que la police gagne toujours." Metakettle n’est pas seulement une distraction et un moyen de passer le temps pour les manifestants qui sont détenus illégalement, mais aussi un commentaire sur l’imbalance de pouvoir entre manifestants et policiers.

"Metakettle is a game about being kettled, recursively re-enacting the moment of kettling in the middle of a kettle. It diffuses conflict into a game - and then distils the game back into a conflict as you realise the cops will always win." Metakettle is not only a distraction and way to pass the time for protestors who are being illegally detained, but also a commentary on the imbalance of power between protestors and cops.


Prison Architect (introversion.co.uk/prisonarchitect/pc.html, Introversion)

Jouez le manager d’une prison privée. Vous contrôlez tous les aspects de la prison, incluant sa construction, ses finances, le recrutement et la distribution des tâches aux employé.e.s, les programmes de réforme, et les horaires des prisonniers. Bien que le jeu vise à simuler plusieurs aspects du système de prisons privées américain, il échoue de plusieurs manières, ce qui peut être un bon point de départ pour la discussion.

Play as the manager of a private prison. You control almost all aspects of the prison, including construction, finances, hiring and work assignments, reform programs, and prisoners' daily schedules. While the game attempts to model many aspects of the private prison system in the US, it falls short in a number of ways, which may be a good starting point for discussion.


Jeux extras
Extra Games

ACAB 2 — Protesters Revenge (Molotov Edition) (Source, alexandertvgr)

Un simple jeu en ligne où l’on catapulte des cocktails molotovs sur des anti-émeutes.

A light-hearted browser game where you launch molotov cocktails at riot cops.


...&maybetheywon'tkillyou (Source, Akira Thompson)

"...&maybetheywontkillyou" est une expérience d'empathie performative sur de la vie en tant que personne pauvre et noire en Amérique. Les participants doivent se rendre au dépanneur du coin de leur quartier à travers un barrage de micro-agressions et de harcèlement par les forces de l'ordre. Choisissez de vous exprimer ou restez silencieux, et subissez les conséquences de vos choix.

...&maybetheywontkillyou is a performative empathy experience about being poor and Black in America. Participants must journey to the local corner store in their own neighborhood while deflecting various micro-aggressions as well as harassment by law enforcement. Choose to speak out or remain silent, and deal with the consequences of your choices.


Féminisme & Consentment
Feminism & Consent

11 février, 2018 — February 11, 2018

Jeux présentés — Showcase Games

Mainichi (mattiebrice.com/mainichi, Mattie Brice)

Un jeu qui montre la vie de tous les jours de la créatrice, basé sur ses expériences en tant que femme trans multi-racisée. Ce jeu expérimental est un commentaire sur l’exclusion des voix marginalisées et du contenu hyper-personnel dans les jeux.

A game portraying the day-to-day life of the creator, based on her experiences as a multi-racial, trans woman. The game is intended as an experiment and commentary on the exclusion of minority voices and the hyper-personal in games.


Mainichi (mattiebrice.com/mainichi, Mattie Brice)

Un jeu qui montre la vie de tous les jours de la créatrice, basé sur ses expériences en tant que femme trans multi-racisée. Ce jeu expérimental est un commentaire sur l’exclusion des voix marginalisées et du contenu hyper-personnel dans les jeux.

Avertissement de contenu: Transphobie

A game portraying the day-to-day life of the creator, based on her experiences as a multi-racial, trans woman. The game is intended as an experiment and commentary on the exclusion of minority voices and the hyper-personal in games.

Content Warnings: Transphobia


SOLA (aisidori.com/sola, Augustina Isidori, Etienne Brunelle-Leclerc)

SOLA est un jeu qui représente le climat de tension, de déconfort, et de peur dont on fait l’expérience lorsque l’on marche dans des villes où la violence est un partie intégrale de notre vie de tous les jours.

Avertissement de contenu: harcèlement de rue

SOLA is a game that represents the climate of tension, discomfort and fear that we experience while walking in cities where violence is embedded in our everyday life.

Content Warnings: Street harrassment


Freshman Year (ninasays.so/freshmanyear, Nina Freeman)

“Freshman Year” est un jeu vignette sur une nuit ordinaire dans la vie d’une étudiante de premier cycle nommée Nina. Jenna, sa meilleure amie, l’invite à une rencontre avec d’autres étudiant.e.s dans un bar local. Mais Jenna ne se pointe pas, donc Nina doit naviguer le party par elle-même.

Avertissement de contenu: Abus

“Freshman Year is a vignette game about an ordinary night in the life a college freshman named Nina. Nina's best friend Jenna invites her to meet up at a local bar with some classmates. Jenna is sort of flaky though, so Nina has to navigate the party by herself.”

Content Warnings: Abuse


Hair Nah (hairnah.com, Momo Pixel)

Un jeu de voyage sur une femme noire qui en a assez que l’on touche sans cesse ses cheveux sans permission.

A travel game about a black woman who is tired of people touching her hair without permission all the time.


Magical Girl Disorder (jane-dove.itch.io/magical-girl-disorder, Gabrielle Barboteau, Julie Robert, Camille Giraudeau, Julien Laguerre)

Parlez à votre équipe de “magical girls” pour les encourager à combattre afin de sauver le monde. Le jeu explore l'intersectionnalité et les difficultés reliée à travailler en équipe malgré nos différences. Il n’y a pas de réponse facile dans ce jeu, et les conséquences pour l’échec sont sévères.

Avertissement de contenu: racisme, violence verbale, descriptions graphiques

Talk to your team of magical girls and encourage them to fight in order to save the world. The game explores intersectionality and the difficulties of working together as a group despite our differences. There are no easy answers in this game, and the consequences for failure are high.

Content Warnings: racism, verbal violence, graphic descriptions


Privilege (kira-zingmark.itch.io/privilege-boardgame, Kira Zingmark)

“Entrez dans le monde du travail et faisez compétition les un.e.s contre les autres afin de grimper l’échelle de l’entreprise, tout en faisant face aux effets inégaux de la domination du privilège des hommes dans la société. “ Les réactions sur la page de commentaires de ce jeu démontrent la misogynie présente dans la culture des jeux.

“Enter the world of business and compete against one another in a race to climb the corporate ladder, all the while dealing with the unequal advantages and pitfalls that stem from the domination of Male Privilege in society.” The reactions on the comment page for this game demonstrate the misogyny of games culture


Jeux extras
Extra Games

Curtain (dreamfeel.itch.io/curtain, DREAMFEEL)

Curtain est un jeu à la première personne interactif sur Kaci et Ally, de femmes queer dans un groupe punk de Glasgow, qui donne une expérience directe de leur relation destructive. Les joueu,rs.ses prennent le rôle de Ally qui rentre à son appartement après un show réussi, alors que Kaci, sa partenaire, l’observe et commente sur chacun de ses faits et gestes, créant une atmosphère accablante et étouffante.

Curtain is an interactive first-person narrative about Kaci & Ally, two queer women in a Glasgow punk band, which gives you a first hand experience of their destructive relationship. Players embody Ally coming home to their apartment after a successful gig as Kaci, your partner, watches and comments on every thought and action, creating an overwhelming, stifling atmosphere.


Perfect Woman (perfectwomangame.com, Peter Lu & Lea Schönfelder)

Perfect Woman est un jeu inspiré par les questionnaires de personnalité que l’on peut trouver dans tous les magazines féminins et par les rôles féminins définis par ceux-ci. (...) Il est impossible qu’ils puissent caractériser la profondeur et la complexité de la vie d’une femme. Le jeu est joué avec un contrôleur détecteur de mouvement et demande aux joueu.rs.ses de performer les différents rôles physiquement.

Perfect Woman is a game inspired by the ubiquitous personality questionnaires featured in women’s magazines and the female roles they define. (...) These can not possibly characterize the depth and complexity of a woman’s life. The game is played with a motion sensor controller and asks the players to perform the different roles physically.


Am I part of the problem? (elizabethsampat.itch.io/am-i-part-of-the-problem, Elizabeth Sampat)

Avez-vous blessé quelqu’un? Avez-vous de la difficulté à l’accepter? Êtes-vous dans le doute sur les prochains pas? “Am I Part Of The Problem?” vous guidera à travers vos actions, comment et quand s’excuser, et surtout, comment réparer vos torts.

Did you hurt someone? Are you having trouble coming to terms with it? Are you unsure what to do next? Am I Part Of The Problem? will walk you through what you did, how and when to apologize, and most importantly, how to make amends.


Gender Quest (genderadvocacy.com/genderquest, Gabrielle Bouchard)

La vie trans au Québec ça ne rigole pas. Entre la dysphorie et le labyrinthe du système de santé, beaucoup de personnes trans luttent pour joindre les deux bouts. Chrissy, Lee, et Amiyah sont des personnes trans à Montréal qui essayent de trouver la solution.

Trans life in Quebec is no joke. Between navigating dysphoria and a labyrinthine healthcare system, many trans people struggle to get their needs met. Chrissy, Lee and Amiyah are trans people in Montreal trying to figure it all out.


Contact

Info: gamecuriousmtl@mrgs.ca

Anonymous safer space reports / Rapports anonymes: ssahmrgs@gmail.com

Mount Royal Game Society / Société Ludique du Mont Royal: mrgs.ca